DOLAR35,2081% -0.06
EURO36,7743% -0.07
STERLIN44,2089% -0.2
FRANG39,4754% 0.01
ALTIN2.966,68% -0,06
BITCOIN95.361,83-1.888
reklam

Şeyh Keramettin Camii’nde Restorasyon Devam Ediyor

Giresun Merkez Boztekke Köyü’nde 1855 yılında hizmete açılan tarihi Şeyh Keramettin Camii’nde 21 Aralık 2018 yılında çıkan yangın sonucunda büyük hasar oluşmuştu.

Yayınlanma Tarihi : Güncelleme Tarihi : Google News
Şeyh Keramettin Camii’nde Restorasyon Devam Ediyor
reklam

Tarihi bir eser olması sebebiyle Trabzon Anıtlar Kurulu’ndan uzun bir sürenin ardından alınan izinle Giresun İl Özel İdaresi, 2019’un Temmuz ayında caminin onarım ve restorasyonu için ihale ilanı yayınladı. İhale ilanından sonra çalışmalara başlanan tarihi Boztekke Köyü Şeyh Keramettin Camii’nde restorasyon işlerinin bir hayli yavaş ilerlediği dikkatlerden kaçmadı.

Yaklaşık 2 yıldır devam eden restorasyon çalışmaları neticesinde yangından dolayı oluşan hasar onarılarak, caminin eski günlerine döneceği günler Boztekke Köyü sakinleri ve Giresunlular tarafından merakla bekleniyor.

Dış cephesine kurulan iskelelerle yapılan çalışmalar neticesinde oldukça güzel bir görünüme bürünen Boztekke Köyü Şeyh Keramettin Camii’nin, iç cephe çalışmalarının da yakında tamamlanması umut ediliyor. Yangın neticesinde kullanılmaz hale gelen Boztekke Köyü Şeyh Keramettin Camii’nde restorasyon çalışmaları yavaş da olsa devam ediyor. 

BOZTEKKE KÖYÜ ŞEYH KERAMETTİN CAMİİ TARİHİ

1642 tarihli Avarız Defteri’nde caminin Şeyh Keramettin tarafından inşa ettirdiği ve o tarihte, ahfadından olan Şeyh Ömer’in zaviye şeyhi olduğu yazılıdır. Şeyh Keramettin’in, Seyyit Mehmet Paşa’nın idamından sonra 1609-1610 yıllarında Boztekke Köyü’ne göçtüğü tahmin edilmektedir. Caminin giriş kapısı üzerinde yer alan kitabesi bozuk bir nesih ile yazılmış olup, kitabeye göre mevcut cami, Molla Hüseyin Efendizâde İsmail tarafından 1855 (h. 1272) tarihinde inşa ettirilmiştir.

Kâgir sistemde inşa edilen yapı, uzunlamasına dikdörtgen planlıdır (15,38 X 11,05 m.). Malzeme bakımından beden duvarlarında yonu bazalt taş kullanılmıştır. Son cemaat yeri bulunmayan caminin kuzey cephesine sonradan bir giriş kısmı eklenmiştir. Yapı, içten ahşap tavan, dıştan dört omuzlu kırma çatı ile örtülüdür. Yapının kuzeybatı köşesinde yer alan minaresi yüksek kaideli, çokgen gövdeli ve iki şerefelidir. Cami, içten ahşap tavan, dıştan kırma çatı ile örtülüdür.

Caminin cephe düzenlemesi oldukça sadedir. Kuzey cephesi sonradan eklenen giriş kısmı ile kapatılmıştır. Doğu ve batı cephelerde, üç adet alt üç adet üst pencere sırası vardır. Kuzey ve güney cephelerde ise pencere sıraları ikişerlidir. Alt sıra pencereleri yuvarlak, üst sıra pencereleri basık kemerli olup, tamamı mazgal pencere şeklindedir. Pencere formları bütün cephelerde aynıdır. Cepheler, üstte geniş tutulmuş betonarme saçakla son bulur.

Harime giriş, kuzey cephesindeki dikdörtgen formlu ve basık kemerli bir kapıdan sağlanır. Sonradan beyaza boyanan çift kanatlı kapısı vardır. Giriş üzerinde yer aşan iki satırlık kitabe, boyandığı için okunamamaktadır. Harimde beden duvarları, alttan yaklaşık 1 metre kadar lambri malzeme ile kaplanmıştır.  Alt ve üst sıra pencereleri arasında kalan boşluk üç cepheyi dolaşacak şekilde kitabe kuşağı ile süslenmiştir. Harimdeki tek yönlü mahfil, önde iki adet taş, arkada 4 adet ahşap sütunla taşınır. Mahfil korkulukları metaldendir. Güney duvarının orta ekseninde yer alan mihrap, taş malzemeli olup, yarım yuvarlak nişe sahiptir. Mihrabın üçgen alınlığı içinde (Küllemâ dehale aleyhâ Zekeriyye’l-Mihrâb” (Zekeriya onun yanına mihraba her girdikçe…) yazısı ve yazının iki tarafında çarkıfelek motifine benzer süslemeler yer alır. Mihrabın batısında yer alan minber ahşap işçilikli olup, özgün değildir. Harim, içten ahşap tavanla örtülüdür. Harimin ortasında kare şeklinde ve yüzeyden içe girintili bir göbek vardır. Göbek merkezden dağılan ışın sıraları şeklinde hareketlendirilmiş olup, köşelerine çarkıfelek motifi yerleştirilmiştir. Cami, sonradan yapılan yenilemeler nedeni ile özgünlüğünü kaybetme noktasına gelmiştir.

Haber: Fatma Uğurlu

YORUM YAP